suikerdip
4

Mijn (suiker)dip

Man wat voelde ik me vanmorgen beroerd!

Het begon al voor het weekend. Ik had een dipje, zag het allemaal even niet zo zonnig. Eigenlijk was ik was ronduit chagrijnig.

Ik vond mezelf stom, baalde ervan dat de vakantie van de kinderen alweer bijna voorbij is en we niets leuks hebben gedaan. Van alle dingen die ik me voorgenomen had, was – alweer – weinig terecht gekomen.

Natuurlijk heb ik wel andere dingen gedaan, zoals dit blog. Erg leuk, maar kan ik het volhouden als het eerste nieuwtje er vanaf is? En het kost tijd, maar brengt geen geld in het laatje.

Daarnaast – niet onbelangrijk – was ik aangekomen. Niet veel, maar toch!

Voor de duidelijkheid:

Ik heb een gewichtsprobleem dat is uitgegroeid tot morbide obesitas. In 2008 heb ik een maagbandje gekregen. Die heeft niet geholpen en nu twijfel ik over een maagverkleining. De operatie stel ik uit omdat ik het doodeng vind en hoop dat ik het zelf nog kan redden.

Waarom vertel ik dit allemaal? Omdat het bij me hoort en een van de redenen is dat ik groener wil leven. Want bij groener leven, hoort gezond, puur en onbewerkt eten.

Dat was in een notendop mijn onstabiele weekend.

Vanmorgen was het erger dan ooit, ik had slecht geslapen en werd moe en zwaar wakker. Ken je dat? Dat je je fysiek zwaar voelt. Alsof je letterlijk al je gewicht op je rug meesjouwt? Meestal ervaar ik dat niet zo maar vandaag wel.

Tegelijk was ik hyper, opgefokt en super gestrest. Mijn hoofd was overvol en mijn normale oplossing daarvoor is eten + opgeven waar ik mee bezig ben. Maar dat wil ik niet, want ik snap heel goed dat het probleem daar niet minder van wordt.

Dus ik besloot om vandaag – vol goede moed – het gezonde eten weer op te pakken, veel groente en fruit en weinig zoetigheid. Mijn ontbijt bestond uit havermout met versgeperst sinaasappelsap en stukjes perzik. Een goed begin om door ‘De Dip’ heen te komen.

Toen ging ineens een lampje branden…

Misschien was mijn dip niet zomaar een slecht humeur, maar werd hij veroorzaakt door wat ik gegeten had.

Het weekend heb ik snaaibuien gehad, snoep en chips gegeten en mierzoete meringues gemaakt. En dat was buiten de gewone maaltijden die ook niet al zo gezond waren. Gisteren (maandag) had ik ook eetbuien en heb ik waarschijnlijk meer suikers gegeten dan het hele weekend samen!

Dus, kan het zijn dat ik me morgen anders voel, als ik vandaag gezonder eet?

En ik hoor je denken: ‘Ja, duh!’.

Want andere mensen schijnen dat beter aan te voelen dan ik. Zal iets te maken hebben met goed voor jezelf zorgen.

Daarom neem ik vandaag de proef op de som door puur te eten en geen suikers te nemen.

Ik voel me nu al beter. 🙂

 

4 thoughts on “Mijn (suiker)dip”

  1. Hoi Heleen, je bent heel goed bezig. Probeer in je volgende eetbui voor te zijn en pak je hond. Loop lekker door je straat en pak een stuk duin mee. Je bent verhalen houd ik bij, super goed.

    • Hoi Sandra,
      Wat leuk dat je mijn verhalen goed vind. Ik schrijf voor mezelf, maar natuurlijk hoop ik dat anderen het ook de moeite waard vinden om te lezen.
      Met de hond lopen is inderdaad een goede tip. Het is wel zo dat ik dat nog wel eens vergeet als ik niet lekker in mijn vel zit. Maar dat is wel de reden dat we de hond genomen hebben, dan moet ik wel gaan wandelen.

  2. Hey Heleen, ik kwam op je blog via lisagoesvegan en ik kwam even een kijkje nemen! Ik heb zelf geen ervaring met overgewicht, maar het slecht voelen na suikers ken ik maar al te goed! Als ik een paar dagen slecht eet, voel ik me daarna echt verrot. Weinig energie, opgeblazen, slechte huid..Probeer, als het lukt, eens een paar dagen heel clean te eten. Ik voel me altijd een stuk beter als ik goed eet (wat eigenlijk ook heel logisch is) Dus een havermout/smoothie als ontbijt, wat fruit tussendoor, een salade met peulvruchten oid als lunch en een gezonde avondmaaltijd. Als ik dat langer aanhoud voel ik mijn energie terugkomen en ben ik veel vrolijker:)
    De eerste stap heb je al gemaakt, het herkennen van een slecht gevoel, dat is echt heel erg goed van je! Langzamerhand steeds bewustere keuzes maken is de volgende. Een goed ontbijt na een snaaidag ipv weer terugvallen op zoet (en dat is moeilijk, i know) is heel belangrijk. Heel veel succes, I know you can do it!
    Liefs Lotte

    • Hoi Lotte, Leuk dat je mijn blog gevonden hebt. Ik heb meteen even op jouw blog gekeken en ik ga je volgen! Helemaal clean eten vind ik nog erg moeilijk. Ik merk dat ik te weinig regelmaat heb en zelden voorbereid ben. Dan overvalt het me soms dat ik wil eten en niets gezond in huis heb. Maar dat inzien is ook al een stap. Havermout is de laatste tijd wel een onmisbaar product geworden. Het is nu toevallig op en ik greep al een paar keer mis. Ik denk dat ik het toch eens ga proberen om even echt van de suiker af te blijven. Dank voor je support!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *