doelen
3

Doelen voor als ik slank(er) ben

1 januari 2016, een nieuw jaar met nieuwe doelen voor een nieuwe toekomst.

Met de maagverkleining in het vooruitzicht begint mijn jaar niet met ‘goede voornemens’, maar met ‘doelen’. Dingen die ik wil bereiken.

Op Facebook ben ik lid geworden van een (besloten) groep van mensen die ook een maagverkleining krijgen of al gehad hebben. Zo met de feestdagen staat de tijdlijn vol met voor-en-na-foto’s. Heerlijk om naar te kijken, omdat het me vertrouwen geeft dat het goed komt.

Ik fantaseer over hoe het zal zijn om slank te zijn en wat ik dan allemaal weer kan en wil doen. Toen ik vorige jaar een lijnpoging deed, adviseerde mijn zus om doelen op te stellen. Niet in kilo’s, maar in dingen die ik wil bereiken.

Toen ben ik heel creatief aan de slag gegaan. Ik maakte een lijst met doelen en zocht daar toepasselijke foto’s bij. Die printte ik uit en knipte ik in een rondje. Het idee was dat ik ze op een prikbord zou hangen en dan makkelijk bij kon houden wat ik al gehaald had.

De doelen liggen sindsdien nogal werkloos in een kast. En nu tijdens de jaarwisseling bedacht ik dat ik ze hier wel kon delen. Een soort ‘bucketlist’ van dingen die ik wil doen.

In willekeurige volgorde

  1. Makkelijker parkeren. Dat klinkt misschien gek, maar als ik de auto parkeer, zorg ik altijd dat er voldoende ruimte is om in en uit te stappen. Het liefst zet ik hem op een plek waar ik geen andere auto naast me kan krijgen. Het zou zo relaxed zijn als ik gewoon gedachteloos zou kunnen parkeren.
  2. Gezond leren koken. Grappig, deze heb ik eigenlijk al bereikt! Een jaar geleden voelde ik me helemaal geen kok, maar nu wordt ik steeds handiger in de keuken en kan ik al aardig wat lekkere en gezonde recepten maken.
  3. In de trein zitten. Zonder na te denken over de ruimte die ik in neem. Nu ga ik meestal in het halletje zitten.
  4. In een achtbaan gaan. Spreekt voor zich.
  5. Met de bus gaan. De stoelen in de bus zijn nog veel smaller dan de stoelen in de trein. Als ik lekker zit in een volle bus, heb ik echt wat bereikt!
  6. Hoepelen. Ik kocht een paar jaar terug een sporthoepel, maar hoe vaak ik ook oefende, het lukte niet. Ik denk door mijn dikke buik. Als mijn buik weg is, wil ik het toch echt leren.
  7. Basketballen. Dat heb ik jaren gedaan op gezelligheidsniveau en het is een van mijn favoriete sporten. Doordat ik steeds zwaarder werd, kreeg ik last van mijn voeten. Ook had ik het gevoel dat toeschouwers (vooral van de tegenpartij) steeds naar me keken. Niet bevorderlijk tijdens een wedstrijd. Op het laatst was ik blij als ik op de bank mocht zitten.
  8. Makkelijk mijn sokken aantrekken. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar echt makkelijk gaat het niet.
  9. Leuke schoenen kopen. Ik heb van mezelf al brede voeten maar door mijn overgewicht zijn ze nog dikker en pas ik alleen maar hele brede schoenen. Dat maakt de keuze een stuk beperkter. Elke winter heb ik dezelfde laarzen in een ander kleurtje: JJ Footwear, model Niada, maat 42 en kuitbreedte 4/5 xw. Zomerschoenen zijn een ramp en dus loop ik de hele zomer op slippers van Birkenstock, heel charmant!
  10. Skiën. Ik wist niet dat dit een doel was, totdat ik besloot te gaan voor de operatie. Toen bedacht ik dat ik nog wel een keer wil skiën. Ik ben geen held op de piste, ben zelfs een keer mee geweest op skivakantie zonder zelf te skiën. Maar straks ga ik lessen nemen en samen met de kinderen opnieuw een poging wagen.
  11. Mijn trouwring weer passen. En als ik echt eerlijk ben, gaat het eerst om de trouwring van Gert en daarna mijn eigen ring. Twee doelen ineen dus.
  12. Schaatsen. Een doel dat ik ook al bereikt heb. Vorig jaar heb ik tweedehands schaatsen gekocht die ik  – wonder boven wonder – paste. Toen heb ik ook schaatslessen genomen en eindelijk de beginselen van het schaatsen geleerd.
  13. Spinning. Zo’n sport waar iedereen het over heeft omdat het zo geweldig is. Maar ook een sport waar ik nu niet aan durf te beginnen omdat ik bang ben om af te gaan (of halverwege dood van de fiets af te vallen 😉 ).
  14. Gezonde voeten. Door mijn gewicht heb ik nu snel last van mijn voeten.
  15. De nieuwjaarsduik doen. Héél lang geleden heb ik een keer de nieuwjaarsduik gedaan. Mijn neefje van 10 wilde het doen en kon niemand zo gek krijgen. Wat een geweldige ervaring! Met dit lijf durf ik het niet aan, maar misschien volgend jaar?
  16. Actief meedoen met familiedag. Wij hebben één keer per jaar familiedag. We zijn dan verdeeld in teams en doen allerlei spelletjes. Bij de sportieve onderdelen, laat ik anderen het voortouw nemen. Ik ga met mijn 130 kilo echt niet in een rubberbootje zitten. Maar soms voelt dat toch niet goed, alsof ik maar half meedoe. Dat kan beter. Dus familie Mors, jullie weten alvast welk team dit jaar gaat winnen! 😀
  17. Beter slapen. Dit doel heb ik half bereikt. Vorig jaar ben ik 13 kilo afgevallen en dat beetje heeft het slapen al verbeterd. Toch merk ik dat mijn lichaam nog steeds een belemmering vormt. Ik heb af en toe last van mijn schouder doordat ik op mijn zij slaap.
  18. De Vierdaagse wandelen. De Nijmeegse vierdaagse heb ik ooit voor de helft gelopen. Ik zou hem graag nog een keer helemaal lopen.
  19. Paardrijden. Mijn lievelingssport, als kind mee begonnen. Ooit heb ik een eigen paard gehad en ook heb ik anderhalf jaar in Zwitserland bij een manege gewerkt. Toen ik zwanger was van de eerste ben ik gestopt en door mijn gewicht ben ik nooit meer begonnen. En dat terwijl de manege naast de deur is. Dit is het doel waar ik het meest naar uit kijk. Ik denk dat ik jankend op het paard zit als het zover is.
  20. Kitesurfen. Heb ik nog nooit gedaan, maar wil ik wel graag. Zo mooi om te zien hoe ze op het strand boven de golven gaan.
  21. Een mountainbike kopen. Niet omdat ik zo dol ben op fietsen, maar gewoon, omdat het stoer is 🙂
  22. Naar Didi om kleren te kopen. Ik vind Didi geweldig! Als ik daar naar binnen loop, baal ik pas echt van mijn grote maat. Al die leuke kleurrijke kleren. Naast het paardrijden is dit mijn favoriete doel!

Wat ik zelf wel grappig vind, is dat veel doelen met sport te maken hebben. En dat terwijl ik mezelf niet echt sportief vind.

Wat zou jij nog willen doen (als je slanker zou zijn)?

 

3 thoughts on “Doelen voor als ik slank(er) ben”

  1. Heel goed Heleen ik heb het niet gedaan maar ben in mei jl geopereerd en ben nog niet aan mijn doelen toe, oké toegegeven ik heb bij didi kleren gekocht, zo leuk, word je blij van maar iedere dag ben ik bezig met voeding en als ik in de spiegel kijk ben ik nog niet 40 kilo afgevallen! Mijn zelfbeeld is niet meegegroeid met het verlies van de kilo’s dat heeft tijd nodig… Maar in een supermarkt tussen winkel wagentjes doorlopen ipv volgende pad inslaan, een verademing!! Heel veel succes 🍀

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *