0

Bramensmoothie uit Oma’s tuin

Oké, eigenlijk is het mijn schoonmoeders tuin waar de bramen van deze bramensmoothie uit vandaan komen, maar ze is wel de oma van mijn kinderen. En oma klinkt nu eenmaal leuker dan schoonmoeder, toch?

Ze – opa en oma – wonen vlak naast ons en hebben een enorme bramenstruik in de tuin die elk jaar vol hangt met bramen. Van de bramen maakt mijn schoonmoeder sap, heerlijk om warm door de yoghurt te doen.

Maar het zijn er erg veel en ze heeft op Facebook gelezen dat ik met gezond koken bezig ben. Dus vroeg ze aan mij of ik er niet wat wilde hebben. Kan zij een keer overslaan en kan ik aan het koken.

Dus samen hebben we de bramen geplukt, een aardig emmertje vol. De bramen zijn iets te zuur om zo te eten dus wilde ik ze ergens in verwerken.

Een smoothie leek me leuk en makkelijk om mee te beginnen. Er blijven nog genoeg bramen over om iets anders mee te doen. Ik vond een recept voor een smoothie met bramen en havermout.

Ik heb hem aangepast met wat ik in huis had. Het is niet vegan omdat ik ‘gewone’ magere yoghurt gebruikt heb, maar elke andere yoghurt kan ook.

Ingrediënten

  • 100 gram rijpe bramen
  • 1 rijpe banaan
  • 2 eetlepels havermout
  • 1 eetlepel lijnzaad (je kunt dit nog aanvullen met andere zaden en pitten)
  • 2 dadels
  • 100 ml kokosmelk
  • Een flinke scheut magere yoghurt

Topping: een paar bramen en cruesli van havermout en gehakte noten.

Bereiden

  1. Was de bramen en laat ze uitlekken.
  2. Snij de dadels in kleine stukjes (doe ik voor behoud van mijn blender).
  3. Doe de ingrediënten in de blender en maal tot alles goed gemengd is.
  4. Maak af met wat zelfgemaakte cruesli en een paar bramen.

Oma vond de smoothie een beetje te zuur en was niet zo weg van de stukjes er in, maar ik vond hem heerlijk. Je zou nog wat agavesiroop of een extra banaan erbij kunnen doen om hem zoeter te maken, maar ik merk aan mezelf dat je ook went aan minder zoet.

Het leuke van deze smoothie is dat je hem net zo kunt maken als jij lekker vindt. Heb je geen kokosmelk in huis, dan laat je die weg of vervang je hem door iets anders. Je kunt ook kokosrasp of cacao nibs als topping doen. Leef je uit!

De rest van de bramen verdeelde ik in drieën:

  • De mooiste rijpe bramen legde ik los van elkaar op een bakpapier in een vriesla om in te vriezen. Nadat ze bevroren zijn, heb ik ze verdeeld in glazen potjes.
  • De hele rijpe die (bijna) uit elkaar vielen gebruikte ik om nog meer smoothie mee te maken. Ook de smoothie heb ik in een paar porties ingevroren.
  • Van de rest van de bramen – die minder rijp waren of iets mankeerden – heb ik sap gemaakt. Bramen in een pan, een tijdje laten koken op niet te hoog vuur met de deksel op de pan. Dan zeven en het sap opvangen en in schone glazen potjes of flessen doen. Een potje staat in de koelkast en de rest heb ik alweer verdeeld in jampotjes in de vriezer gedaan.

Zo heb ik een leuke voorraad bramen om op verschillende manieren te gebruiken. De smoothie is door de havermout en lijnzaad ook super om als ontbijt te eten.

Hebben jullie nog ideeën of gezonde recepten met bramen?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *